Skip to content

راهنمای جامع تعیین سایز لباس نوزاد

نویسنده نی نی بازار
تاریخ انتشار ۱ فروردین ۱۴۰۱
زمان مطالعه زمان مطالعه 8 دقیقه

زمانی که افراد متوجه بچه‌دار شدن خود می‌شوند، به اولین چیزی که فکر خواهند کرد خرید سیسمونی برای کوچولوی در راه است. یکی از مهم‌ترین مواردی که در خرید سیسمونی باید به آن‌ توجه داشت سایز لباس نوزاد است؛ زیرا اگر لباس‌هایی که برای نوزاد خود انتخاب می‌کنید ازنظر اندازه و سایز مناسب او نباشد ممکن است شما و نوزادتان را دچار مشکل کند. برای مثال ممکن است سایز لباس انتخابی شما بسیار کوچک باشد و باعث اذیت شدن نوزاد شود یا این‌که بسیار بزرگ باشد و بغل کردن نوزاد را سخت کند. بنابراین تعیین سایز لباس نوزادی در مرحله اول بسیار مهم‌تر از خرید هر نوع لباسی است.

از طرفی بیشتر افراد فکر می‌کنند انتخاب لباس مناسب برای نوزاد کار بسیار راحتی است و تنها کافی است سن نوزاد را برای تعیین سایز لباس در نظر بگیرند. اما این‌طور نیست و سن نوزاد تنها یکی از معیارهای تعیین سایز لباس او است. نوزادان نیز مانند بزرگ‌سالان تفاوت‌های زیادی با یکدیگر دارند. برای مثال دو نوزادی که هم سن هستند ممکن است اختلاف وزن زیادی داشته باشند. پس وزن نیز می‌تواند یکی دیگر از معیارهای انتخاب لباس مناسب برای نوزادان باشد. ما در این مقاله می‌خواهیم به بررسی راهکارهای تعیین اندازه لباس نوزاد بپردازیم تا شما بتوانید به‌راحتی کمد لباس کوچولوی خود را پر از لباس‌های مناسب کنید.

چطور سایز لباس نوزادی مناسب را بفهمیم؟

چطور سایز لباس نوزادی مناسب را بفهمیم؟

راهکارهای تعیین سایز لباس نوزاد

همان‌طور که گفتیم سن یکی از مواردی است که شما می‌توانید بر اساس آن لباس‌های مناسبی را برای نوزاد خود تهیه کنید. استانداردهایی که برای تعیین سایز لباس‌ نوزاد بر اساس سن طراحی و تولید می‌شوند، با توجه به یک میانگین کلی مشخص شده‌اند. بنابراین ممکن است لباس‌هایی که مخصوص نوزادان 3 تا 6 ماه هستند برای یک نوزاد 5 ماهه مناسب نباشد.

در اینجا باید به دنبال تعیین معیار دیگری برای انتخاب لباس مناسب برای نوزاد خود باشید. وزن نوزاد نیز می‌تواند به انتخاب لباس مناسب برای او کمک بسیاری کند. برای مثال ممکن است برای یک نوزاد تپل سه ماهه لباس‌هایی مناسب باشد که مخصوص نوزادان شش ماهه است. معیار دیگری که می‌تواند به شما در انتخاب درست اندازه لباس نوزاد کمک کند اندازه قد او است. پس با در نظر گرفتن سن، وزن و قد نوزاد خود به سراغ تهیه لباس مناسب برای او بروید.

تعیین سایز لباس نوزاد بر اساس وزن و طول قد او

برای این‌که بتوانید اندازه لباس نوزاد خود را بر اساس طول قد و وزنش به‌درستی انتخاب کنید بهتر است نگاهی به جدول زیر بیندازید. البته لازم به ذکر است که آنچه در جدول ذکر شده بر اساس یک میانگین کلی است و شما باید با توجه به جثه‌ی نوزاد خود و شرایط بدنی او لباس مناسب را انتخاب کنید. همچنین در هنگام تعیین سایز لباس‌های نوزاد خود به این نکته نیز توجه داشته باشید که سرعت رشد هر نوزاد با نوزاد دیگر متفاوت است.

سن نوزاد وزن نوزاد(کیلوگرم) طول نوزاد (سانتی‌متر) سایز لباس
نوزادان نارس تا 2.3 تا 43 Preemie
نوزادان تازه متولدشده 2.3 تا 3.6 تا 51 NB
نوزادان 0 تا 3 ماه 3.6 تا 5.7 51 تا 60 0 تا 3
نوزادان 3 تا 6 ماه 5.9 تا 7.5 61 تا 65 3 تا 6
نوزادان 6 تا 9 ماه 7.7 تا 9.3 66 تا 70 6 تا 9
نوزادان 9 تا 12 ماه 9.5 تا 10.7 71 تا 77 12
نوزادان 12 تا 18 ماه 10.9 تا 12 78 تا 83 18
نوزادان 18 تا 24 ماه 12.2 تا 13.6 84 تا 87 24

سایز لباس نوزاد نارس

نوزاد نارس، به نوزادی می‌گویند که زودتر از موعد مقرر به دنیا آمده است. بنابراین میزان وزن و طول آن از آنچه به‌طور طبیعی باید باشد؛ کمتر است. پس باید لباسی را برای او انتخاب کنید که از سایزهای استاندارد برای نوزادان تازه متولدشده، کوچک‌تر باشد. از طرفی نیز باید توجه داشته باشید که سایز لباس نوزادی که انتخاب می‌کنید نباید بیش‌ازحد کوچک باشد که مجبور شوید دست‌ها یا پاهای نوزاد را بکشید. زیرا این کار می‌تواند باعث اذیت شدن و آسیب رسیدن به اندام نوزاد نارس شود.

به‌‌طورکلی می‌توان گفت از بین سایزهای استاندارد، سایز 00 می‌تواند برای نوزادان نارس مناسب باشد. لازم به ذکر است که جنس پارچه برای دوخت لباس‌های نوزادی بسیار مهم است. پس در هنگام تهیه لباس برای نوزاد باید به سایز مناسب و نوع پارچه دقت بسیاری داشته باشید.

خرید لباس برای نوزادان نارس کمی دشوار است.

خرید لباس برای نوزادان نارس کمی دشوار است.

سایز لباس نوزاد تازه متولدشده

نوزاد تازه متولدشده قبل از این‌که به خانه برده شود باید یکی دو روز در بیمارستان بماند تا از سلامتی او و مادر به‌طور کامل اطمینان حاصل شود. بنابراین باید چند دست لباس مخصوص استفاده در بیمارستان برای نوزاد تهیه شود. عموما سایز لباس نوزادی برای بیمارستان سایز شماره صفر است. سایز شماره صفر برای نوزادانی که وزنی حدود 2.5 کیلوگرم دارند و طول قد آن‌ها حدود 50 سانتی‌متر است مناسب است.

نوزاد تازه متولدشده علاوه بر لباس بیمارستان به چند دست لباس برای استفاده در خانه نیز نیاز دارد. به‌طورکلی می‌توان گفت سایز لباس برای نوزاد تازه متولدشده برای سیسمونی از سایز 0 تا 1 متغیر است. سایز شماره 0 تا 1 برای نوزادانی که وزنی بین 2.5 تا 3.5 کیلوگرم دارند مناسب است. بنابراین هر فرد باید با توجه به شرایط نوزاد خود سایز مناسب را انتخاب کند.

انواع لباس نوزادی جذاب را از نی نی بازار بخرید.

انواع لباس نوزادی جذاب را از نی نی بازار بخرید.

سایز لباس نوزاد یک تا سه ماهه

همان‌طور که گفتیم ویژگی‌ها و شرایط جسمانی هر نوزاد نسبت به نوزاد دیگر کاملا متفاوت است. بنابراین می‌توان گفت میزان و سرعت رشد و نمو هر نوزاد نیز با نوزاد دیگر تفاوت‌های بسیاری خواهد داشت. درنتیجه انتخاب سایز مناسب برای نوزاد بستگی به سرعت رشد او نیز دارد. برای مثال ممکن است یک نوزاد سرعت رشد بیشتری نسبت به نوزادان هم‌سن خود داشته باشد.

درنتیجه باید در سن یک ماهگی این نوزاد لباس‌هایی که برای نوزادان سه ماهه در نظر گرفته شده را به او پوشاند. طبق استانداردهای کلی برای نوزادان یک تا سه ماهه که وزنی برابر 3.5 کیلوگرم تا 6 کیلوگرم دارند باید از لباس‌های سایز 1 و 2 استفاده کرد. همچنین لازم به ذکر است که باید لباسی را برای نوزاد خود انتخاب کنید که برای او راحت باشد و پوست لطیفش را تحریک نکند.

لباس مناسب برای نوزادان 6 تا 9 ماهه

همان‌طور که می‌دانید نوزادان باید از سن شش ماهگی علاوه بر شیر مادر غذاهایی مانند حریره بادام را نیز در برنامه غذایی خود داشته باشند. بنابراین از سن شش ماهگی به بعد وزن گیری نوزاد سرعت بیشتر می‌گیرد. درنتیجه باید لباس‌هایی با سایز بزرگ‌تر را برای این سن در نظر گرفت.

عموما مادران با تجربه‌هایی که در فرزند پروری به دست آورده‌اند می‌گویند اندازه لباس نوزاد 9 تا 12 ماهه برای نوزادان بیش از 6 ماه مناسب است. البته همان‌طور که در بالا به آن اشاره کردیم سایز لباس نوزادی باید بر اساس شرایط وزنی و قدی نوزاد تعیین شود. اما به‌طورکلی می‌توان گفت لباس سایز 3 برای نوزادان 6 تا 9 ماهی که وزنی برابر 7.5 تا 9.5 کیلوگرم دارند، مناسب است.

لباس مناسب برای نوزادان 12 تا 18 ماه

بیشتر نوزادان از سن 12 ماهگی به بعد شروع به سینه‌خیز رفتن و چهاردست‌وپا رفتن می‌کنند. بنابراین باید لباسی که برای آن‌ها انتخاب می‌کنید سایز مناسبی داشته باشد تا نوزاد دچار مشکل نشود و بتواند به‌راحتی حرکت کند. همچنین در این سن نوزادان باید از غذای سفره بخورند و به‌این‌ترتیب روند افزایش وزن سریع‌تر می‌شود. درنتیجه سایز لباس نوزادی که برای سن 12 تا 18 ماهگی انتخاب می‌کنید باید کمی بزرگ‌تر در نظر گرفته شود تا مجبور نباشید در کوتاه‌مدت لباس بیشتری تهیه کنید.

برای نوزادان 12 تا 18 ماهه که وزنی برابر 10 تا 12 کیلوگرم دارند لباس‌های نوزادی سایز 4 و 5 می‌تواند انتخاب مناسبی باشد. بهتر است برای راحتی خود و کودک دلبندتان از لباس‌های سرهمی استفاده کنید. این‌گونه از رسیدن سرما به پهلوی نوزاد نیز جلوگیری می‌شود.

نوزادتان با لباس‌های شاد و رنگی، زیباتر می‌شود.

نوزادتان با لباس‌های شاد و رنگی، زیباتر می‌شود.

فرزند‌دار شدن و تهیه لباس بچه گانه برای بیشتر افراد تجربه جدید و لذت‌بخشی است که ممکن است برای انجام درست آن به اطلاعات بیشتری نیاز داشته باشند. تعیین سایز مناسب لباس نوزادی یکی از آن‌ کارهایی است که اگر به‌درستی انجام نشود ممکن است علاوه بر هدر رفتن پول باعث اذیت شدن نوزاد نیز بشود. برای مثال اگر سایز لباسی که تهیه کردید کوچک باشد ممکن است مجبور باشید دست یا پای نوزاد را برای پوشاندن لباس بیش‌ازحد بکشید. یا اگر لباس بزرگ‌تر از حد معمول باشد ممکن است بغل کردن نوزاد سخت باشد یا مجبور شوید آستین‌ها یا پاچه‌های شلوار نوزاد را چندین تا بزنید.

به‌طورکلی می‌توان گفت هر فرد باید متناسب با سن، وزن و طول قد نوزاد خود لباس مناسبی برای او تهیه کند. اما با توجه به میانگین استانداردهای کلی که در نظر گرفته شده می‌توانید به خرید سیسمونی بپردازید. همچنین بهتر است در هنگام خرید سیسمونی لبا‌س‌های با سایز کوچک مانند سایز صفر را به تعداد کمتر تهیه کنید. زیرا اکثر نوزادان رشد سریعی دارند و ممکن است لباس‌های تهیه‌شده خیلی زودتر از آنچه انتظار دارید برای او کوچک شوند. بنابراین در هنگام خرید و تعیین سایز لباس نوزادی حتما به نکات گفته‌شده در بالا توجه کافی را داشته باشید.