Skip to content

راهنمای خرید کفش بچه گانه دخترانه و پسرانه؛ چگونه سایز کفش بچه را تعیین کنیم؟

نویسنده نی نی بازار
تاریخ انتشار ۲۵ آذر ۱۴۰۰
زمان مطالعه زمان مطالعه 8 دقیقه

با بزرگ شدن بچه‌ها و شروع راه رفتن و دویدن آن‌ها، خرید کفش به یکی از نیازهای اساسی آنان تبدیل می‌شود؛ اما مسئله اینجاست که بسیاری از پدر و مادرها روش درست تعیین سایز کفش بچه گانه را نمی‌دانند. به همین دلیل ممکن است کفش‌هایی بخرند که کودک آن‌ها اذیت کرده و به پاهای او آسیب برسانند. اینجاست که لازم است والدین قبل از خرید نگاهی به راهنمای خرید کفش بچه گانه بیندازند. این مطلب همان راهنمایی است که به آن نیاز دارید؛ پس اگر قصد خرید کفش برای فرزند کوچک خود را دارید تا پایان با ما همراه باشید.

اندازه نبودن سایز کفش بچه گانه چه مشکلاتی را ایجاد می‌کند؟

قبل از اینکه به سراغ تعیین اندازه کفش پسرانه و دخترانه برویم، بهتر است این موضوع را بررسی کنیم که اگر کفش نامناسبی برای آن‌ها بخرید چه مشکلاتی پیش می‌آید. توجه کنید که منظور از نامناسب بودن اندازه کفش لزوما کوچک بودن آن نیست. اینکه کفش بزرگ بوده و در پای کودک لق بخورد هم مشکلی است که در زمان راه رفتن برای او دردسر درست خواهد کرد.

زخمی شدن پای کودک

اگر کفش بیش‌ازاندازه تنگ باشد، در زمان راه رفتن پوست پای کودک را زخمی می‌کند و این زخم در زمان راه رفتن طولانی او را به‌شدت آزار خواهد داد. از طرف دیگر گشاد بودن کفش نیز باعث می‌شود که در طول راه رفتن از پای کودک خارج شده و پوست او در برخورد با زمین یا هر جای دیگری زخمی شود.

مشکل در راه رفتن

کودکان زمانی که به‌تازگی راه افتاده‌اند، هنوز تعادل کافی برای راه رفتن ندارند و اگر کفش آن‌ها مناسب نباشد، مدام به زمین می‌خورند. این موضوع باعث می‌شود که راه رفتن برای کودک سخت شده و او دیگر تمایلی به حرکت کردن نداشته باشد.

سایز کفش بچه گانه بر اساس سن

در راهنمای خرید کفش بچه گانه آمده است که برای تعیین سایز بهتر است که پاهای بچه را با استفاده از متر اندازه بگیرید و متناسب با جدول سایز کفش مناسب را برای او خریداری کنید. چراکه کودکان و نوزادان نمی‌توانند مانند بزرگ‌سالان راحتی کفش را بررسی کرده و در صورت ناراحت بودن به شما اطلاع دهند. قبل از اندازه‌گیری پای کودک بهتر است به نکات زیر توجه داشته باشید.

  • سایز پا را در شب اندازه بگیرید؛ چراکه اندازه پای افراد معمولا در آخرین ساعات روز بزرگ‌تر است.
  • بهتر است زمانی که کودک جوراب به پا دارد این کار را انجام دهید؛ چراکه معمولا کودک شما کفش را با جوراب به پا می‌کند.
  • حتما هر دو پای او را اندازه بگیرید؛ زیرا معمولا اندازه یک پا از دیگری کمی بزرگ‌تر است.
  • حتما هر شش ماه تا یک سال یک‌بار سایز پای کودک را اندازه بگیرید؛ چراکه پای کودکان تا سنین چهار پنج‌سالگی سرعت رشد زیادی دارد و ممکن است کفش‌های قبلی برای او کوچک شده باشند.

به‌طورکلی در دنیا چهار معیار اصلی برای تعیین سایز کفش دخترانه و پسرانه وجود دارد. این معیارها باعث ایجاد سایزبندی اروپایی، آمریکایی، انگلیسی و ژاپنی می‌شوند. در ایران معمولا کفش‌هایی با سایز ژاپنی پیدا نمی‌شوند و بیشتر کفش‌ها سایز اروپایی دارند؛ اما ممکن است در بعضی مغازه‌ها سایزهای آمریکایی و انگلیسی را نیز پیدا کنید. در جدول زیر اندازه پای کودک و سایز مناسب کفش او را آورده‌ایم.

توجه داشته باشید که این اندازه‌ها استاندارد هستند و ممکن است با توجه به ژنتیک یا جثه کودک شما، اندازه پای او کمی متفاوت باشد. پس اگر شما خانواده‌ای بزرگ‌پا هستید یا کفش‌های سایز کوچک می‌پوشید و اندازه پای کودکتان کمی با این جدول متفاوت است، لازم نیست نگران مشکل در پای او باشید.

سن اندازه پا (سانتیمتر) سایز انگلیسی سایز اروپایی سایز آمریکایی
3-1 ماه 8.9 0 16 1
6-3 ماه 9.5 1 17 2
9-6 ماه 10.5 2 18 3
12-10 ماه 11.4 3 19 4
18-15 ماه 12.1 4 20 5
24-15 ماه 13 5 21 6
2.5-2 سال 14 6 22 7
3-2.5 سال 14.6 7 23 8
4-3 سال 15.6 8 24 9
4.5-4 سال 16.5 9 25 10
5-4.5 سال 17.1 10 26 11
5.5-5 سال 18.1 11 27 12
6-5.5 سال 19.1 12 28 13
7-6 سال 19.7 13 29 14
8-7 سال 20.6 14 30 15
9-8 سال 21 15 31 16
10-9 سال 21.3 16 32 17
11-10 سال 21.7 17 33 18

نکاتی برای تعیین سایز کفش با توجه به سن کودکان

پای کودکان در سنین متفاوت ویژگی‌های مختلفی دارد که باعث می‌شود که علاوه بر طول پا موارد دیگری نیز در زمان انتخاب سایز مهم باشد. مواردی مانند پهنای پا، فرم انگشتان و… از نکاتی هستند که در زمان تعیین اندازه کفش از اهمیت زیادی برخوردارند. در ادامه این بخش با توجه به سن کودکان برخی نکات مهم را مطرح می‌کنیم.

سایز کفش بچه زیر یک سال

بچه‌ها زیر یک سال نیازی به کفش ندارند و اغلب کفش‌ها برای آن‌ها حالتی تزیینی دارند. به همین دلیل اگر قرار است کفشی برای آن‌ها خریداری شود، توجه به‌راحتی کفش در زمان پوشیدن و خارج نشدن آن در اثر حرکات کودک مهم‌ترین نکته است. ممکن است کودک در سنین زیر یک سال راه بیفتد که در این صورت می‌توانید کفش‌های پارچه‌ای کوچک با سایز مناسب را خریداری کنید. برای چنین بچه‌هایی توجه به پهنای پا و راحتی انگشتان در زمان راه رفتن اهمیت بسیار زیادی دارد.

سایز کفش بچه یک ساله

توصیه می‌شود که کودکان یک ساله تنها در زمانی که بیرون از خانه به سر می‌برند کفش به پا داشته باشند. برای این بچه‌ها بهتر است که در زمان راه رفتن در خانه یا مهدکودک پابرهنه باشند تا بتوانند پاهای خود را بدون هیچ مشکلی حرکت دهند. انتخاب سایز کفش بچه گانه برای بچه‌های یک ساله کمی دشوار است؛ زیرا این بچه‌ها در زمان پوشیدن کفش زیاد حرکت می‌کنند و باید کفش‌هایی نرم و انعطاف‌پذیر برای آن‌ها خرید که به‌راحتی با حالت پاهای آن‌ها هماهنگ شود.

سایز کفش بچه 2 ساله

با توجه به اینکه بچه‌های 2 ساله هنوز نمی‌توانند تعادل خود را به‌خصوص در زمان راه رفتن در مکان‌های ناهموار یا بالا و پایین رفتن از پله‌ها حفظ کنند، لازم است که کفش‌های آن‌ها کمی نرم باشد که انگشتان پا اذیت نشده و پای آن‌ها نیز در زمان راه رفتن پیچ نخورد یا در کفش جابه‌جا نشود. توجه به اندازه انگشتان، پهنای پا و قرارگیری مناسب ساق کفش بر روی پشت پا، از مواردی است که در زمان خرید کفش برای کودکان در این سن باید در نظر گرفته شود.

سایز کفش بچه 3 ساله

بچه‌های سه ساله کاملا راحت می‌توانند راه بروند و در زمان خرید نیز می‌توانند درباره راحتی یا ناراحتی آن نظر بدهند. در زمان خرید کفش برای بچه‌هایی در این سن علاوه بر در نظر گرفتن راحتی پوشیدن کفش‌ها، باید به ظاهر آن‌ها نیز توجه داشته باشید. کفش‌های کودکان در این سن باید به‌راحتی بر روی پاهای آن‌ها هماهنگ شده و استخوان پاشنه کفش‌های آن‌ها را نیز اذیت نکند.

سایز کفش بچه 5 ساله

خرید کفش‌های بنددار برای بچه‌های 5 ساله دیگر مشکلی برای آن‌ها ایجاد نخواهد کرد. این بچه‌ها می‌توانند یاد بگیرند که چطور اندازه کفش را با استفاده از بندهای آن تنظیم کنند و راحت باشند. ضمن اینکه آن‌ها می‌توانند توضیح دهند که آیا اندازه کفش برایشان مناسب است یا نه؛ پس خرید برای این بچه‌ها برای شما راحت‌تر خواهد بود.

نکات مهم دیگر در زمان خرید کفش بچگانه

علاوه بر مناسب بودن سایز و اندازه، در زمان خرید کفش برای کودک خود باید به نکات دیگری نیز توجه داشته باشید. در نظر گرفتن مجموعه این نکات در زمان خرید باعث می‌شود که کودک شما در زمان راه رفتن کاملا راحت باشد و شما نیز پول خود را برای خرید کفش‌های بی‌کیفیت هدر نداده باشید. در راهنمای خرید کفش بچه گانه نکات مطرح‌شده در این بخش بسیار مهم هستند و باعث حفظ سلامت کودک شما و جلوگیری از ایجاد آسیب در ستون فقرات، پاها و… می‌شوند.

توجه به جنس کفش

درست مثل کفش‌های بزرگ‌سالان، کفش‌های بچگانه نیز از جنس‌های مختلفی ساخته می‌شوند و جنس آن‌ها تا حد زیادی نشان‌دهنده کیفیت کفش است. توجه داشته باشید که خرید کفش‌های گران‌قیمت چرمی برای بچه‌ها اصلا به‌صرفه نیست. چراکه بچه‌ها به‌درستی از آن‌ها مراقبت نمی‌کنند و اگر کفش‌ها سالم بمانند هم نهایتا یک سال اندازه پای کودک خواهند بود.

جنس کفش باید به‌گونه‌ای انتخاب شود که پای کودک زیاد عرق نکند یا بعد از مدتی استفاده لیز نباشد. همچنین کفش نباید خشک باشد و در زمان راه رفتن کودک پای او را آزار دهد. علاوه بر این نرم بودن بیش‌ازحد کفش هم باعث می‌شود که در زمان راه رفتن مدام زیر پای او جمع شود یا در زمان حرکت دادن پاها برای او مشکل درست کند. کفش‌های پلاستیکی برای کودکان مناسب نیستند؛ چراکه این کفش‌ها خیلی زود عرق کرده و ممکن است باعث ایجاد قارچ در پای آن‌ها شوند.

به‌راحتی پوشیده شود

برای نوزادانی که هنوز نمی‌توانند خودشان کفششان را به پا کنند، راحتی پوشیدن کفش‌ها اهمیت زیادی دارد. شما باید بتوانید کفش را در زمانی کوتاه و بدون آنکه لازم باشد پای نوزاد را بچرخانید، در هر حالتی آن را به پای او کنید. به همین دلیل برای نوزادان و کودکانی که به‌تازگی راه افتاده‌اند، کفش‌های پارچه‌ای و نرم بدون بند یا چسب‌دار بهترین گزینه خواهد بود.

در سنین بالاتر می‌توانید از کفش‌های ورزشی بنددار برای کودک استفاده کنید. به‌خصوص اگر کودک شما به کلاس ورزشی می‌رود یا شیطنت و بازی‌های تحرکی را بسیار دوست دارد. البته بهتر است بستن بند کفش‌ها را به کودک خود یاد دهید تا بتواند در زمان بازی از پس مرتب کردن کفش‌های خود بربیاید. در راهنمای خرید کفش بچه گانه توصیه می‌شود که تا قبل از سنین 4 یا 5 سالگی کفش‌های چسب‌دار برای کودکان بخرید؛ چراکه در این سنین بستن بند کفش‌ها برای کودکان کمی دشوار است.

زیبایی کفش و تناسب آن با سن

در نظر گرفتن سلیقه کودکان در زمان خرید کفش آن‌ها بسیار اهمیت دارد و باید حتما از میان گزینه‌هایی که با بودجه شما تطابق دارد، گزینه‌ای را انتخاب کنید که با سلیقه کودک سازگاری داشته باشد. اگر کودک شما هنوز به سنی نرسیده است که درباره کفش‌های خود نظر دهد، حتما توجه داشته باشید که ظاهر کفش متناسب با جنسیت کودک و سن او انتخاب شود تا کودک در زمان مقایسه کفش‌های خود با سایر همسن و سالان خجالت نکشد و ناراحت نیز نشود.

توجه به نکات موجود در راهنمای خرید کفش بچه گانه باعث می‌شود که شما کفشی کاملا مناسب و سازگار با پای کودک خود خریداری کرده و بتوانید بدون هیچ مشکلی راه برود. یکی از موارد بسیار مهم در زمان خرید کفش برای فرزندتان، انتخاب درست سایز کفش بچه گانه است؛ چراکه سایز کفش در راحتی آن تاثیر زیادی دارد و می‌تواند از بروز بسیاری از مشکلات در زمان بزرگ‌سالی جلوگیری کند.