Skip to content

راهنمای جامع استفاده از قرص ماشین ظرفشویی

نویسنده نی نی بازار
تاریخ انتشار ۲۱ تیر ۱۴۰۰
زمان مطالعه زمان مطالعه 8 دقیقه

ماشین ظرفشویی یکی از وسایل ضروری برای هر خانه است که رفاه و زمان بیشتری را در اختیار اعضای خانواده قرار می‌دهد. این دستگاه قابلیت شستشوی کامل و بی‌نقص ظروف را دارد؛ به‌گونه‌ای که اثر از لکه غذا یا روغن و عطروطعم غذا در آن باقی نماند. اما محقق شدن این ایده آل، کاملاً به استفاده از قرص ظرفشویی و نوع و کیفیت شوینده استفاده‌شده برای شستشو بستگی دارد. انواع شوینده‌های ماشین ظرفشویی موجود در بازار به سه نوع پودر، ژل و قرص تقسیم می‌شوند که ژل و قرص ظرفشویی دارای محبوبیت بیشتری در میان مصرف‌کنندگان هستند.

اندازه‌گیری پودر و تناسب دادن آن با دستگاه و تعداد ظروف دشوار بوده و احتمال ریختن شوینده به اطراف و پراکنده شدن آن بیشتر است. در این میان، قرص‌ها دارای قدرت بیشتری در پاک‌سازی ظروف هستند و امکان تمیز کردن ماشین ظرفشویی را نیز میسر می‌سازند. در ادامه مطلب می‌توانید همه‌چیز را درباره استفاده از قرص ظرفشویی بخوانید و به‌راحتی از دانسته‌های خود بهره بگیرید.

کاربرد قرص ظرفشویی چیست و چه تفاوتی با سایر شوینده‌های ظرفشویی دارد؟

قرص ظرفشویی از قدرت آنزیم‌ها به‌منظور پاک‌سازی انواع ظروف بهره می‌گیرد و بیشتر انواع آن دارای نمک، جلا دهنده و قدرت سفیدکنندگی هستند. در برخی از انواع قرص ظرفشویی می‌توان ترکیبی از ژل، جلا دهنده و پودر را نیز مشاهده کرد که ازجمله قدرتمندترین انواع شوینده‌های ظرفشویی به شمار می‌آیند. این قرص‌ها اگرچه در مقایسه با پودر و ژل ظرفشویی گران‌تر هستند، اما درمجموع با توجه به ویژگی‌های منحصربه‌فرد و مزایای استفاده از آن‌ها می‌توان ادعا کرد که استفاده از آن‌ها صرفه اقتصادی بیشتری نسبت به انواع دیگر دارد.

استفاده از پودر ظرفشویی درواقع روشی منسوخ‌شده است و امروزه کمتر کسی از پودر استفاده می‌کند. بنابراین از آن می‌گذریم و به مقایسه قرص و ژل ظرفشویی می‌پردازیم. هردوی آن‌ها دارای قابلیت جرم‌زدایی و جلوگیری از باقی ماندن رسوب در دستگاه هستند. بااین‌حال، قرص‌ها را می‌توان شوینده‌های ابرقدرت در عصر حاضر دانست. البته لازم به ذکر است که میزان قدرت پاک‌کنندگی قرص کاملاً به نوع آن بستگی دارد.

اینکه از کدام شوینده استفاده کنید بستگی به سلیقه و نیازهای شما دارد، اما پیشنهاد ما به شما استفاده از قرص به‌صورت مداوم و کاربرد ژل به‌صورت چند وقت یک‌بار است. دلیل آن نیز بسیار واضح است. استفاده از قرص ظرفشویی بسیار راحت و بی‌دردسر است و نتیجه عالی شستشو نیز بیان‌کننده همه‌چیز است. اما استفاده مکرر از قرص موجب استفاده اندک از نمک و جلا دهنده می‌شود. بنابراین، ممکن است کارایی دستگاه پایین بیاید و شاهد گرفتگی لوله‌ها باشید.

بسیار مهم است که به‌سلامت دستگاه و رفع گرفتگی لوله‌ها اهمیت دهید. به این منظور می‌توانید هرچند وقت یک‌بار از ژل ظرفشویی استفاده کنید تا رزین که یکی از قطعات ماشین ظرفشویی است مجدداً برای انجام وظایف خود احیا شود. این ترفند موجب بالا رفتن کارایی و عمر دستگاه شما می‌شود.

 

آیا دوست دارید بدانید بهترین قرص ظرفشویی چیست؟ مقاله جامع ما در این مورد را از دست ندهید.

کاربردهای قرص ماشین ظرفشویی چیست؟

کاربردهای قرص ماشین ظرفشویی چیست؟

نحوه استفاده از قرص ماشین ظرفشویی

انواع قرص ظرفشویی را می‌توان به سه دسته کلاسیک، همه‌کاره و کوانتوم/پلاتینیوم تقسیم کرد. این قرص‌ها در برندهای مختلف می‌توانند اشکال نسبتاً متفاوتی داشته باشند، اما کارایی و قدرت آن‌ها تقریباً یکسان است. البته در این میان اهمیت برند را نیز نباید فراموش کرد. یکی از بهترین و باکیفیت‌ترین برندهای تولیدکننده شوینده ظرفشویی، فینیش (Finish) است که از شهرت جهانی برخوردار است. در این میان می‌توان برندهای فیری و قرص ظرفشویی پریل را نیز جزو گزینه‌های محبوب در میان ایرانیان به شمار آورد.

نحوه استفاده از قرص ظرفشویی فینیش

قرص ظرفشویی فینیش دارای انواع کلاسیک، All in one و کوانتوم است که هرکدام به روش متفاوتی استفاده می‌شوند. البته انواع All in 1 Max و Quantum Max نیز در بازار وجود دارند که ساختاری کاملاً مشابه نسل قبلی خود با کارایی و قدرت بالاتر را به مصرف‌کنندگان ارائه می‌دهند. قرص کلاسیک فینیش فاقد جلا دهنده و نمک است. بنابراین، استفاده از نمک و جلا دهنده به همراه آن الزامی است. زیرا عدم استفاده از این مواد می‌تواند سلامت و عمر مفید ماشین لباسشویی شما را به خطر بیندازد.

محصولات پرفروش نی نی بازار در دسته قرص ظرفشویی فینیش:

قرص ماشین ظرفشویی فینیش مدل کوانتوم بسته 72 عددی

قرص ماشین ظرفشویی فینیش کوانتوم 80 عددی

قرص ماشین ظرفشویی فینیش کوانتوم 100 عددی

قرص ماشین ظرفشویی فینیش 40 عددی

قرص ماشین ظرفشویی فینیش مدل کوانتوم مکس 65 عددی

قرص ماشین ظرفشویی فینیش مدل کوانتوم مکس 48 عددی

نحوه استفاده از قرص ظرفشویی کلاسیک

  • قرص را از بسته‌بندی خارج کنید. اطمینان پیدا کنید در هنگام خارج کردن قرص از بسته، دست شما کاملاً خشک باشد. در هر بار شستشوی ظروف می‌توانید از یک یا نصف (زمانی که ظروف کم باشند) قرص کلاسیک استفاده کنید.
  • قرص را در جا قرصی ماشین لباسشویی قرار دهید. جا قرصی را به‌راحتی می‌توانید در قسمت بالایی دستگاه پیدا کنید. در صورت پیدا نشدن آن می‌توانید به دفترچه راهنمای ماشین ظرفشویی خود مراجعه کنید.
  • بستن درب جا قرصی را فراموش نکنید. برخی افراد درب جا قرصی را به‌درستی نمی‌بندند. در این صورت قرص استفاده‌نشده و کف ایجاد نمی‌شود.

    نحوه استفاده صحیح از قرص ظرفشویی فینیش چیست؟

    نحوه استفاده صحیح از قرص ظرفشویی فینیش چیست؟

  • قسمت مخصوصی در دستگاه برای افزودن نمک در نظر گرفته‌شده است که معمولاً در کف ماشین ظرفشویی قرار دارد. درب آن را بازکرده و نمک را با استفاده از قیف درون مخزن بریزید. استفاده از قیف مانع از پخش شدن نمک در دستگاه و آسیب به آن می‌شود. برای اولین بار باید دو لیوان نمک را به همراه یک لیتر آب در مخزن بریزید. برای دفعات بعدی، در صورت مشاهده هشدار دستگاه برای نیاز به اضافه کردن نمک می‌توانید به مقدار یک کیلوگرم نمک را به مخزن اضافه کنید. دیگر نیازی به افزودن آب نیست.
  • اطمینان پیدا کنید که تمام ظروف قرارگرفته در دستگاه قابلیت شستشو با ماشین ظرفشویی را داشته باشند.
  • از سازگاری شوینده با ظروف قرار داده‌شده در دستگاه اطمینان حاصل کنید. برای مثال، استفاده از قرص کلاسیک برای ظروف شیشه‌ای و نقره موجب کدر شدن و آسیب رساندن به ظرف می‌شود.
  • دستگاه را روشن کرده و بر روی حالت شستشو با قرص ظرفشویی تنظیم کنید. در صورت تنظیم شدن دستگاه بر روی حالت ژل یا پودر، احتمال آسیب به ماشین ظرفشویی افزایش پیدا می‌کند. دمای مناسب بهتر است بین 125 تا 140 درجه فارنهایت باشد.

نحوه استفاده از قرص All in one

  • قرص را از بسته‌بندی خارج کنید. به خشک بودن دستان خود دقت کنید تا مانع از خیس شدن و ترکیدن قرص شوید. قرص All in one نیز مانند نوع کلاسیک قابلیت نصف شدن دارد.
  • قرص را در جا قرصی دستگاه قرار دهید و درب جا قرصی را به‌درستی ببندید.
  • اطمینان حاصل کنید که تمام ظروف برای شستشو با ماشین ظرفشویی مناسب هستند.
  • از تناسب ظروف با نوع قرص اطمینان حاصل کنید. برای مثال، قرص All in 1 قابلیت محافظت از ظروف شیشه‌ای را دارد، اما برای شستشوی ظروف نقره مناسب نیست.
  • بخش توپی قرمزرنگ بالای قرص، جلا دهنده است. بنابراین، برخلاف قرص کلاسیک نیازی به افزودن جلا دهنده نیست. باوجوداینکه نمک در ترکیبات قرص وجود دارد، اما استفاده از نمک به‌صورت هم‌زمان (برای کاهش سختی آب) توصیه می‌شود.
  • برنامه شستشو را بر روی حالت شستشو با قرص تنظیم کنید و دکمه شروع برنامه را فشار دهید. دمای آب را بین 125-140 درجه فارنهایت قرار دهید.

نحوه استفاده از قرص کوانتوم فینیش/پلاتینیوم فیری

قرص ظرفشویی فیری نیز از انواع محبوب قرص‌های ماشین ظرفشویی است. برای استفاده از آن مراحل زیر را طی کنید:

  • یک قرص را از بسته‌بندی خارج کنید. این قرص درواقع پودر فشرده در کنار ژل و جلا دهنده است که در پوسته‌ای با قابلیت حل شدن در آب قرار می‌گیرند. بنابراین، نیازی به خارج کردن محتوای آن از پوسته نیست.
  • قرص را در جا قرصی قرار دهید و سپس درب جا قرصی را به‌درستی ببندید.
  • از قابل شستشو بودن ظروف با ماشین ظرفشویی و تناسب آن‌ها با قرص استفاده‌شده اطمینان حاصل کنید. با استفاده از این قرص می‌توانید علاوه بر ظروف شیشه‌ای، ظرف نقره را نیز بدون کدر شدن و خط و خش برداشتن شستشو دهید.
  • نیازی به استفاده از جلا دهنده و نمک نیست، اما در صورت بال بودن سختی آب بهتر است از نمک استفاده کنید.
  • ماشین ظرفشویی را بر روی حالت شستشو با قرص تنظیم کنید و دکمه آغاز برنامه را فشار دهید.

ضمنا قرص ظرفشویی فیری دو محصول پرفروش دارد که از طریق کلیک روی لینک‌های زیر می‌توانید آن‌ها را تهیه کنید:

قرص ماشین ظرفشویی فیری مدل jar بسته 115 عددی

قرص ماشین ظرفشویی فیری مدل پلاتینیوم بسته 72 عددی

استفاده از قرص ماشین ظرفشویی چه مزایایی دارد؟

نحوه استفاده صحیح از قرص ظرفشویی فینیش چیست؟

برای برندها یا مدل‌های مختلف ماشین ظرفشویی، کدام قرص مناسب‌تر است؟

برندهای مختلف قرص‌های ماشین ظرفشویی معمولاً با ساختارهای مشابه به یکدیگر و سازگار با انواع برند لوازم‌خانگی تولید می‌شوند. برای مثال، قرص‌های برند فینیش با تمام برندهای ماشین ظرفشویی ازجمله Bosch، LG، Samsung و… سازگاری کامل دارد. این روند به مصرف‌کنندگان امکان استفاده از شوینده‌های برند دلخواه خودشان را ایجاد می‌کند. عدم مطابقت قرص با دستگاه بسیار معدود و به دلیل انتخاب ماشین ظرفشویی از میان برندهای متفرقه اتفاق می‌افتد. با توجه به اینکه مردم ایران معمولاً از برندهای باکیفیت و معروف لوازم‌خانگی و محصولات شوینده استفاده می‌کنند، نیازی به نگرانی در این زمینه احساس نمی‌شود.

مزایای استفاده از قرص ماشین ظرفشویی

همان‌طور که پیش‌تر به آن اشاره شد، اغلب انواع قرص‌های ظرفشویی دارای قدرت پاک‌کنندگی بالاتری نسبت به ژل و پودر هستند. اما مزایای دیگری نیز در استفاده از این قرص‌ها وجود دارد که آن‌ها را به ترجیح بسیاری از مصرف‌کنندگان تبدیل کرده است:

افزایش طول عمر دستگاه

قرص‌ها علاوه بر شستشوی ظرف‌ها می‌توانند ماشین ظرفشویی را نیز پاک‌سازی کنند. بنابراین، اثری از مواد غذایی، رسوب و جرم در دستگاه و لوله‌ها باقی نمی‌ماند. قرص‌ها همچنین به میزان مشخص و کنترل‌شده‌ای کف تولید می‌کنند و از این طریق، مانع از داغ شدن بیش‌ازحد دستگاه می‌شوند. چنین عملکردی موجب افزایش طول عمر دستگاه و قطعات شده و کاهش‌دهنده احتمال نیاز به تعمیرات دستگاه است.

دارای صرفه اقتصادی

قرص اگرچه گران‌تر از ژل و پودر است، اما به‌موجب افزایش طول عمر دستگاه و کاهش نیاز به تعمیرات می‌تواند گزینه‌ای مقرون‌به‌صرفه تر نسبت به انواع دیگر باشد. از جهت دیگر، مشخص کردن مقدار ژل یا پودر لازم برای شستشوی ظروف یکی از مشکلات و چالش‌هایی است که بسیاری از مصرف‌کنندگان با آن سروکار دارند. استفاده از قرص‌ها با اندازه‌های استاندارد و قابلیت نصف شدن انواع کلاسیک و همه‌کاره، مانع از اتلاف شوینده یا شستشوی نامناسب به دلیل استفاده از مقدار کمی شوینده می‌شود.

تضمین سلامت افراد

با استفاده از قرص، برای ایجاد کف و از بین بردن آن به مقدار آب کمتری نیاز است. کف ایجادشده به مقداری است که سریعاً پاک‌سازی می‌شود و هیچ اثری از آن باقی نمی‌ماند. این در حالی است که به‌جا ماندن کف بر روی ظرف و مخلوط شدن آن با غذا موجب مسمومیت افراد می‌شود. بنابراین، استفاده از قرص‌ها یکی از راه‌های جلوگیری از مسمومیت افراد خانواده است.

استفاده آسان

استفاده از قرص‌ها دارای مراحلی بسیار آسان است و برخلاف پودر، خبری از بی‌نظمی و ریخت‌وپاش نیست. همچنین آنزیم‌های قرص در دمای پایین بهترین عملکرد خود را حفظ می‌کنند.

از بین بردن عطروطعم غذا

استفاده از قرص‌ها راهی مطمئن برای از بین بردن بو و طعم غذا و مواد باقی‌مانده بر روی ظرف است. به‌جای ماندن این بو و طعم باعث ادغام شدن آن با غذا و ایجاد حس ناخوشایند در افراد می‌شود.

جرم‌زدایی

قرص‌های همه‌کاره، کوانتوم و پلاتینیوم قابلیت کاهش سختی آب را دارند و از این طریق می‌توانند مانع از به‌جای ماندن رسوبات و آهک در دستگاه و لوله‌ها شوند.

سخن پایانی

قرص‌ها به‌مرورزمان پیشرفت کرده‌اند و امروزه شاهد قدرت بالای آن‌ها در پاک‌سازی ظروف و جلا دادن آن‌ها هستیم. این قرص‌ها می‌توانند ظرف‌ها را براق و کاملاً تمیز کنند و اثری از لکه روغن یا بو و طعم غذا به‌جای نگذارند. اما برای محقق شدن این کیفیت در عملکرد لازم است از محصولات اصل و برندهای معتبر استفاده کنید. بسیاری از محصولات موجود در بازار تقلبی هستند و تشخیص آن‌ها از روی ظاهر و بسته‌بندی دشوار است. بااین‌وجود، دقت داشته باشید که بسته‌بندی‌های نامرغوب، تغییر رنگ قرص‌ها و عدم کف کردن و تمیز کردن ظروف در دمای 40 درجه، نشان‌دهنده تقلبی بودن قرص ظرفشویی هستند.