Skip to content

راهنمای کامل خرید اسباب بازی جدید

نویسنده نی نی بازار
تاریخ انتشار ۸ شهریور ۱۴۰۰
زمان مطالعه زمان مطالعه 8 دقیقه

انواع بازی و اسباب بازی در سنین طلایی کودک نقش بسیار مهمی ایفا می‌کنند. در سنی که کودکان بیشترین نیاز به بازی را دارند، درصد زیادی از شخصیت آن‌ها در حال شکل‌گیری است درنتیجه نوع اسباب بازی برای آن‌ها باید هوشمندانه انتخاب شود تا در روند شکل‌گیری شخصیت آن‌ها تاثیر مثبت بگذارد. والدین برای انتخاب درست وسیله بازی فرزندان دلبند خود در سنین مختلف باید از راهنمای خرید اسباب بازی برای کودک و همچنین راهنمای خرید اسباب بازی نوزاد استفاده کنند و مطالعات خود را بالا ببرند. در ادامه هر آنچه که نیاز باشد

راهنمای خرید اسباب بازی برای کودکان

بهتر است که هیچ‌گاه اهمیت اسباب بازی در تربیت کودک خود را دست‌کم نگرفته و نکات مختلفی را که برای یک خرید خوب وجود دارد، همواره در نظر داشته باشید. در ادامه به برخی از این نکات اشاره خواهیم کرد:

متناسب با استعداد و علاقه کودک

روانشناسان معتقدند که اگر انواع استعدادهای شخصی در سنین کودکی پیدا شده و پرورش داده شوند، در آینده او تاثیر به سزایی خواهند گذاشت. یکی از روش‌های مختلفی که می‌توان به کمک آن به استعدادهای کودک پی برد، بازی است. دنیای بازی ها امروزه بسیار متنوع و بی‌کران است و در پشت هر بازی علوم روانشناسی مختلفی نهفته است و به همین دلیل برای یک انتخاب صحیح به یک راهنمای درست نیاز است.

خرید اسباب بازی برای کودک یا نوزاد که مناسب سن و همچنین استعدادها و علایقشان باشد در گرو داشتن یک راهنمای مناسب برای خرید اسباب بازی است. پس اگر می‌خواهید برای کودک خود یا اقوامتان اسباب بازی بخرید توجه داشته باشید که مجموعه روانشناسان کودک که در زمینه خرید اسباب بازی برای کودک کار می‌کنند، بر این عقیده هستند که ابتدا باید شناخت کلی نسبت به او پیدا کنید تا استعدادها و سلیقه او را بدانید، در این صورت اسباب بازی شما کاملا مطابق میل کودک بوده و توجه او را جلب خواهد کرد.

اسباب بازی تاثیر زیادی روی کودک شما دارد، در انتخاب آن دقت کنید!

اسباب بازی تاثیر زیادی روی کودک شما دارد، در انتخاب آن دقت کنید!

توجه به تاثیرات اسباب بازی بر کودک

اسباب بازی ها می‌توانند کودکان را برای زندگی اجتماعی آینده آماده سازند. بازی ها انواع مختلفی داشته و هرکدام قادر به پرورش بعدهای مختلف شخصیت کودک هستند. برخی از آن‌ها شور و شوق و نشاط کودک را برمی‌انگیزند، برخی دیگر باعث پرورش قوای جسمی او می‌شوند و در طول روز به تخلیه انرژی صحیح کودک کمک می‌کنند. بعضی دیگر کنجکاوی کودک را برانگیخته کرده و برای پرورش قوای ذهنی و روانی او کمک می‌کنند. گونه‌ای از اسباب بازی ها هدفشان آموزش مهارت‌های زندگی به کودک است و او را با مسئولیت‌های آینده خود آشنا می‌کنند.

به همراه فعالیت‌های جسمی

بسیاری از کودکان دوست ندارند که در بازی تنها تماشاچی باشند و نیاز دارند که حین بازی تحرک زیادی داشته باشند. علوم روانشناسی و رفتارشناسی نیز این نیاز را تایید می‌کند؛ درنتیجه در سنین 4 سال به بالا، انتخاب دوچرخه یا اسکیت یا ازاین‌دست لوازم برای کودک، انتخاب درست و به‌جایی است. این بازی ها هیجانات کودک را برمی‌انگیزد و همچنین قوای جسمی او را پرورش می‌دهد و باعث می‌شوند تا انرژی کودک تخلیه شده و مهارت‌های فیزیکی او نیز بالا رود.

به پرورش ذهن و مهارت های فرزند خود در خرید اسباب بازی توجه کنید.

به پرورش ذهن و مهارت‌های فرزند خود در خرید اسباب بازی توجه کنید.

نکته دیگر اینکه کودکان امروز به بازی های کامپیوتری و موبایلی عادت کرده‌اند و این بی‌تحرکی در سنین بالاتر حتما برای آن‌ها خطرآفرین خواهد بود. به همین دلیل خرید اسباب بازی هایی که بتواند آن‌ها را به تحرک بیشتر و انجام فعالیت‌های جسمی وادار کند، بسیار مفید خواهد بود. برای این کار لازم نیست که مقدار زیادی هزینه کنید. یک توپ ساده یا ماشین‌ اسباب بازی کوچک بازی وسایلی هستند که کودک شما را به تحرک وامی‌دارند.

توجه به پرورش ذهن

در دریای متنوع اسباب بازی ها، انواع مختلفی وجود دارد که ذهن کودک را به بازی گرفته و باعث باز شدن آن می‌شود. کودک در سنین مختلف باید از ذهن خود کار بکشد. یکی از انواع این بازی ها، بازی هایی هستند که کودک را تشویق به حل معما می‌کنند مانند انواع پازل‌ها و جورچین‌ها که کودک را به فکر کردن و پیدا کردن راه‌حل وادار می‌کنند. همچنین اسباب بازی های مختلف فکری و مهارتی نیز می‌تواند به تقویت مهرات‌های ذهنی کودک کمک کرده و او را برای حل مسائل بزرگ‌تر آماده کنند.

خرید اسباب بازی های جذاب را از نی نی بازار تجربه کنید.

خرید اسباب بازی های جذاب را از نی نی بازار تجربه کنید.

اهمیت پرورش مهارت‌های کودک

این دست از اسباب بازی ها می‌توانند قوه تخیل کودک را به‌خوبی بالا ببرند. این اسباب بازی ها از اجزاء مختلفی تشکیل ‌شده‌اند و کودک با قرار دادن آن‌ها در کنار هم دیگر و با استفاده از قوه تخیل خود می‌تواند اشکال مختلفی بسازد. می‌تواند قلعه خود را بسازد و در آن فرمانروایی کند یا می‌تواند کشتی خود را داشته و ناخدای آن باشد. این سبک از اسباب بازی ها خلاقیت کودک را بالا می‌برند؛ زیرا خودش باید بفهمد چگونه اجزا را کنار هم بچیند تا نهایتا به شکل دلخواه و موردپسند برسد.

شبیه بودن به واقعیت

نیاز به قدرت در وجود کودکان نیز نهفته است و آن‌ها دوست دارند قدرتمند و توانا به نظر برسند. روانشناسان کودک در راهنمای خرید اسباب بازی های مختلف برای کودک توصیه می‌کنند که با خرید اسباب بازی های بی‌خطر مثل انواع جاروهای اسباب بازی، تلفن‌ها و… این نیاز کودک را پاسخ دهیم؛ مثلا با خرید یک هواپیمای اسباب بازی بی‌خطر و مناسب، کودک خود را خلبان آن خواهد دانست و از این احساس قدرت بسیار خوشنود خواهد شد.

وسایل زیادی در منزل هستند که برای کودک خطرناک بوده و به همین دلیل او را از دست زدن به آن‌ها منع می‌کنیم. این موضوع باعث می‌شود که کودکان احساس کنند قدرت دستیابی به هیچ‌چیز را ندارند و نمی‌توانند آن‌طور که دوست دارند تصمیم بگیرند. خرید اسباب بازی های شبیه به واقعیت باعث می‌شود که آن‌ها وسایل مخصوص به خود را داشته باشند که می‌توانند برای آن تصمیم بگیرند. ضمن اینکه این وسایل آن‌ها را با دنیای واقعی آشناتر کرده و برای ورود به زندگی واقعی آماده می‌کند.

چه اسباب بازی برای فرزند شما مناسب است؟!

چه اسباب بازی برای فرزند شما مناسب است؟!

راهنمای خرید اسباب بازی نوزاد

نوزادان از بدو تولد تا چند ماه دید تاری از محیط دارند و هیچ کاری جز مشاهده از عهده‌شان برنمی‌آید. در این سنین بهتر است تا از اسباب بازی های با رنگ‌های شاد استفاده کنیم تا توجه نوزاد را به خود جلب کنند و او بهتر آن‌ها را ببیند. اسباب بازی های با بافت نرم و همچنین صدای ملایم، محبوب این رده سنی هستند. به‌مراتب هرچه نوردان بزرگ‌تر می‌شوند، اسباب بازی های محبوبشان نیز متفاوت شده و پیچیدگی‌های خاصی به آن‌ها اضافه می‌شود تا علاوه بر بینایی و شنوایی سایر احساسات آن‌ها را نیز درگیر کنند.

نوزادان در سنین بالاتر عاشق جغجغه‌های رنگی و پرسروصدا خواهند شد، انواع توپ‌های رنگی نرم و پوشالی نیز توجه آن‌ها را به خود جلب می‌کنند. بعد از یک‌سالگی کودک دوست دارد از اسباب بازی هایی استفاده کند که به عملکرد او پاسخ می‌دهند. کودک وقتی می‌بیند هر عمل او عکس‌العملی دارد به بازی کردن ترغیب شده و هیجان‌زده می‌شود؛ مثلا اسباب بازی های کلیددار که با فشردن کلید آواز می‌خوانند یا اصوات مختلفی تولید می‌کنند در این سن، دلخواه کودکان خواهند بود. اسباب بازی های کوکی نیز برای کودکان بالاتر از یک سال بسیار جذاب هستند.

برای کودک 3 ساله خود چه اسباب بازی بخریم؟

برای کودک 3 ساله خود چه اسباب بازی بخریم؟

بعد از سه‌سالگی کودک باید هدفمندتر بازی کند و استعدادهای او در این راستا شناخته و پرورش داده شود. کودک در این سن از اسباب بازی های پیشرفته‌تر بیشتر خوشش می‌آید. اسباب بازی های بزرگ مثل عروسک بزرگ، ماشین‌ها و کامیون‌ها و… نیز در این سن توجه کودک را به خود جلب می‌کنند. اسباب بازی هایی که بتوانند به‌وسیله آن‌ها رفتارهای بزرگ‌ترها را تقلید کنند نیز از موارد موردعلاقه آن‌ها در این سنین است. سنین چهار تا پنج‌سالگی، یادگیری کودک به اوج خود می‌رسد. او در این سنین خلاقیت بالایی دارد؛ درنتیجه بهتر است تا از اسباب بازی های آموزشی نیز در این دوره استفاده شود.

ایمنی

باید توجه داشت اسباب بازی که برای کودکان خریده می‌شود دارای اقلام تیز نباشد که به کودک آسیب برساند. استفاده از اسباب بازی های شکستنی و شیشه‌ای نیز برای کودکان مناسب نیست. اسباب بازی های سنگین که بازی با آن‌ها برای کودک دشوار است یا ممکن است به خود یا دیگران آسیب برساند نیز برای کودکان مناسب نخواهند بود. نکته دیگر اینکه باید توجه داشته باشید که اسباب بازی دارای حفره‌ها یا قسمت‌هایی نباشد که انگشتان کودک در آن گیر کند یا اگر آن را در دهان خود قرار داد، لب‌ها و دندان‌های او آسیب ببینند.

قطعات قابل بلعیدن

راهنمای خرید اسباب بازی نوزاد بر این امر تاکید می‌کند که اسباب بازی خریده شده برای نوزاد دارای قطعات ریزی نباشد که نوزاد آن‌ها را ببلعد و باعث خفگی او شوند.

کیفیت ساخت

در حین خرید اسباب بازی، آن را کاملا بررسی کنید تا از کیفیت ساخت آن اطمینان حاصل کنید و مطمئن شوید که قطعات ریز تر و جانبی آن به‌راحتی جدا نشوند تا کودک آن‌ها را نبلعد. همچنین از استحکام جنس آن نیز مطمئن شوید تا هنگام برخورد با زمین یا دیوار به‌راحتی نشکنند.

در زمان خرید اسباب بازی برای نوزاد، به اندازه وسایل توجه زیادی داشته باشید.

در زمان خرید اسباب بازی برای نوزاد، به اندازه وسایل توجه زیادی داشته باشید.

رنگ‌ها و مواد اولیه استفاده‌شده

بدون شک کودک اسباب بازی های خود را وارد دهان خواهد کرد، پس باید از سلامتی رنگ‌ها و مواد اولیه استفاده‌شده در آن‌ها مطمئن شد که باعث وارد شدن مواد سمی به بدن کودک نشده و جان او را به خطر نیندازند. علاوه بر این استفاده از مواد اولیه نامرغوب ممکن است باعث ایجاد حساسیت‌های پوستی در کودک شده یا در صورت وجود زخم باز در دست و پای او، منجر به تشدید عفونت زخم شود.

قیمت

برخی کودکان از اسباب بازی های خود به‌خوبی مراقبت نکرده و درنتیجه عمر مفید اسباب بازی آن‌ها کاهش خواهد یافت؛ درنتیجه منطقی نیست هزینه گزافی برای محصولی پرداخته شود که شاید مجموعا چند ماه بتواند کودک را سرگرم کند. در حین خرید باید دقت کرد که هزینه‌ای که قرار است پرداخت شود با کارایی و همچنین کیفیت اسباب بازی سازگاری دارد؟ همچنین باید توجه داشت که برخی اسباب بازی ها تنها قیمت بالایی دارند و هیچ کمکی در راستای تقویت مهارت‌های کودک نمی‌کنند؛ درنتیجه باید از خرید این‌گونه بازی ها صرف‌نظر کرد.

خرید بازی های الکتریکی و رایانه‌ای

این نوع از بازی ها برای کودکان زیر 8 سال ممنوع هستند. والدین باید در حین استفاده از این نوع از بازی ها مراقب کودک خود باشند، یکی از آسیب‌های شایع این بازی ها برق‌گرفتگی است که بسیار خطرناک است. خوردن باتری‌های دسته بازی نیز از دیگر خطرات این سبک بازی هاست. باید توجه داشت که این بازی ها هیجان‌انگیز بوده و بسیار اعتیادآور هستند و والدین باید با مدیریت زمانی بالا به کودکان خود اجازه استفاده از آن‌ها را بدهند.

راهنمای کامل خرید اسباب بازی در نی نی بازار

راهنمای کامل خرید اسباب بازی در نی نی بازار

بازی با انواع اسباب بازی ها دوره حساسی از زندگی افراد یعنی کودکی را تشکیل می‌دهد. بالغ‌ بر 75 درصد شخصیت افراد در این سنین شکل می‌گیرد و حضور اسباب بازی ها در آن از اهمیت بسیار بالایی برخوردار است. راهنمای خرید اسباب بازی برای کودک یاری‌دهنده خوبی برای والدین برای تامین اسباب بازی های فرزند دلبندشان خواهد بود. در سنین مختلف کودکی، اسباب بازی های دلخواه کودکان متفاوت خواهد بود. در نوزادی باید از راهنمای خرید اسباب بازی برای نوزاد استفاده کرد تا بتوان نیازها، استعدادها و سلیقه کودک را تشخیص داده و مطابق با آن‌ها برای او اسباب بازی های متنوع و دلخواه تهیه کرد تا در رشد فکری و جسمی او موثر باشند.